Thermen Bussloo verrijkt haar data

Thermen Bussloo

Leestijd 5 min.

“Hoe zorgen we dat onze e-mails persoonlijker ingezet kunnen worden en we gebruik maken van alle gegevens van onze gasten?”

De gegevens vanuit alle processen moeten op één plek worden geregistreerd en vervolgens eenvoudig gebruikt kunnen worden in de e-mailcampagnes. Deze data moet uiteraard up-to-date zijn en doorlopend worden verbeterd en uitgebreid. Bij Thermen Bussloo moeten alle gegevens van de gast geregistreerd worden in één back office systeem. Hierbij komt de relevante informatie, om de e-mails te kunnen personaliseren, op dagbasis in het Tripolis systeem. Zo kan Add to Favorites deze gegevens gebruiken om de e-mailcampagnes te personaliseren en te verzenden op basis van het gedrag van de ontvanger.

Add to Favorites voert de e-mailactiviteiten van Thermen Bussloo volledig full service uit. We denken mee in oplossingen en helpen het gevraagde te realiseren. Aan de hand van praktische adviezen en door mee te denken met de marketeers van Thermen Bussloo. Samen met hen hebben we invulling gegeven aan een verrijkingsslag en de gegevens direct opnieuw verzameld. Onderbouwd door het stellen van goede doelen en ‘best practices’ als voorbeeld te laten dienen. Daarnaast hebben de praktische keuzes voor de uitwisseling van data tot een goede werkwijze en lage kosten om aan de slag te kunnen geleid.

Stap 1: Van post naar digitaal

Thermen Bussloo verstuurde sinds de oprichting elk kwartaal een papieren magazine naar haar klanten. Met de overgang naar digitaal zou het magazine verdwijnen en de kortingsbonnen die erin zaten zouden in het vervolg terug komen in persoonlijke gerichte aanbiedingen. Dit bood een goede gelegenheid om de ontvangers te informeren over de overstap naar digitaal en ze te vragen zich aan te melden voor de e-mailings met aanbiedingen, acties en nieuws.

De uitnodiging bleek een goede zet. Meer dan 20% van het bestaande klantenbestand besloot om zich aan te melden voor de e-mailings. Zo is er een eerste stap gemaakt in de richting van één ‘rijke’ database.

Stap 2: De verrijkingsslag

Na deze positieve start werden de overige e-mailadressen ontdubbeld en verrijkt. Nodig, want meer dan een e-mailadres was er niet en de adressen kwamen vanuit verschillende systemen en lijsten. Thermen Bussloo moest deze gegevens eerst ontdubbelen en het resultaat samenvoegen met de aanmeldingen uit de eerste stap.

Hierna kon de verrijking van profielgegevens starten. Hiervoor heeft Thermen Bussloo samen met Add to Favorites een verrijkingse-mail opgesteld. Kern van deze e-mail: vanuit de verrijkingse-mail kon men zich aanmelden op de website van Thermen Bussloo. Wanneer men dit proces afrondde werd er direct een bevestiging van aanmelding, inclusief een mooie korting, naar deze persoon gestuurd. Als beloning ontving men een bon voor 50% korting op de sauna-entree voor de tweede persoon. Zo werd de verrijkingse-mail ook direct gekoppeld aan een upsellmogelijkheid.

Deze verrijkingse-mail is naar een bestand van 15.000 ontvangers verstuurd. Het unieke openpercentage van deze eenmalige e-mail lag op 53,3%. Waarbij de Click Through Rate op maar liefst 38,4% lag en de Click To Open op 72,0%. Uiteindelijk hebben meer dan 6.000 personen zich via dit proces aangemeld. Dit betekent een uiteindelijke conversie van 40%.

Gericht en persoonlijk

Na deze verrijkingsslag kon Thermen Bussloo vanuit één centrale database met de juiste data, selecties en de gerichte content persoonlijker e-mailen. Vanuit het kassa- en reserveringsysteem is het volledige klantprofiel beschikbaar om de e-mails op de persoon en het moment af te stemmen. Thermen Bussloo verlengt en verdiept de beleving van de gast. En is hiermee relevant.

Conversie en klantenbinding

Thermen Bussloo bewijst hiermee dat het hebben van een rijke, centrale database e-mailings relevanter maakt. Dit mits je de data goed ontsluit richting je e-mailsysteem en op de juiste manier inzet. E-mail draagt hiermee bij aan het verhogen van de conversie en klantbinding. Om de data up to date te houden en te waarborgen staat de volgende verrijkingse-mail alweer op de planning.

Meer succesverhalen