Intens genieten met de napret e-mail

Thermen Bussloo

Leestijd 5 min.

Veel saunabezoekers herkennen het gevoel na een dag vol ontspanning: “Dit moeten we vaker doen”. Veel mensen zeggen het, maar hoe vaak gebeurt het ook echt? Vaak een lange tijd later. Maar Thermen Bussloo wilde ervoor zorgen dat met de juiste boodschap en op het juiste moment een e-mail toesturen ervoor zorgt dat mensen snel weer naar de sauna komen.

Met een gepersonaliseerde retentiecampagne gasten inspireren om op korte termijn terug te komen voor een herhaalbezoek en daarbij de hoogst mogelijke klantwaarde behalen.

Na verschillende tests in tijdsbestek en propositie is een succesvolle e-mail klaargezet voor in een geautomatiseerde campagne. Kort na het bezoek ontvangt de bezoeker een napret e-mail die het ontspannen gevoel van die dag weer oproept. De e-mail bevat daarnaast een aantrekkelijke aanbieding die gasten moet verleiden om meteen weer te boeken.

De retentiecampagne zorgt voor een zeer hoge ROI en hoge open en click rates.

Blijkbaar is er in de perceptie van de ontvanger een verschil tussen een waardevolle aanbieding en een aanbieding die ‘te mooi om waar te zijn’ of ‘goedkoop’ is. De multivariate test heeft deze gevoelsmatige grens gekwantificeerd.

Eenvoudig en doelgericht

De insteek van de campagne is eenvoudig en geheel automatisch ingericht. Kort na het bezoek ontvangt de bezoeker een reminder die het ontspannen gevoel van die dag weer oproept. De e-mail bevat daarnaast een aantrekkelijke aanbieding die gasten moet verleiden om meteen weer te boeken. De gast herbeleeft zo de heerlijke dag en voelt zich ook speciaal door de exclusieve aanbieding. Zo legt Thermen Bussloo haar gasten ook na het bezoek helemaal in de watten.

Het succes van een perfecte timing en juiste propositie

Om de perfecte timing en propositie vast te stellen hebben wij samen met Thermen Bussloo een multivariate test opgezet gericht op een deel van het totale database bestand. Hierbij hebben we verschillende designs, verzendmomenten en proposities getest op een klein deel van de database. De resultaten van deze test bepalen uiteindelijk hoe de campagne wordt ingericht.

Voor de campagne zijn speciale e-mails vormgegeven. Na tests met verschillende visuals en designs, is de deze afgebeelde e-mail als winnaar geselecteerd.

Verzendmoment
Er zijn drie verzendmomenten getest:

  • 2 – 4 weken na bezoek;
  • 4 – 6 weken na bezoek;
  • 6 – 8 weken na bezoek.

De groep die 2 – 4 weken na hun bezoek een mail ontvingen, komt als beste uit de test. Bij deze groep was de gemiddelde besteding per persoon ook het hoogst.

Prijspropositie
Er zijn vier verschillende prijsproposities getest, waarbij de ontvangers voor verschillende bedragen een herhaalbezoek konden boeken:

  • Reguliere ticketprijs
  • 50% korting
  • 70% korting
  • een gratis ticket

Hier levert de propositie 50% korting de beste resultaten op. De conversie is hoog en de gemiddelde besteding ligt uiteindelijk hoger dan die van de goedkopere propositie 70% korting. De gratis propositie leidt echter vooral tot veel vragen en argwaan.

Herhaalbezoek met optimale resultaten

De retentiecampagne met het beste design, het ideale verzendmoment en de winnende prijspropositie, zorgt voor een zeer hoge ROI. De open rates van de geautomatiseerde campagne liggen bovendien ver boven de benchmark van Thermen Bussloo. Ook de click rates liggen hoger dan bij de reguliere campagnes, die toch al goed scoren.

Meer succesverhalen