Het verlaten winkelmandje als conversiekanon

Bruna

Leestijd 5 min.

Dat een bezoeker zijn online bestelling niet afmaakt, wil niet zeggen dat hij niet wil kopen. In veel gevallen heeft deze nog een klein extra zetje nodig. Bruna vroeg ons na te denken over de abandoned cart: het verlaten online winkelmandje. Zo hebben we een automatische opvolgcampagne gerealiseerd gericht op bezoekers die hun bestelproces in de webshop niet afmaken. Met succes!

Hogere online conversie

Het doel van de optimalisatie van het bestelproces van Bruna is het behalen van een hogere online conversie. Sommige bezoekers maken alleen de laatste stap in het bestelproces niet af. Deze groep heeft tijd in het bestelproces geïnvesteerd, ze zijn er dus bíjna. Met meerdere contactmomenten willen we hen overtuigen om de producten in hun winkelmandje alsnog te kopen.

3 contactmomenten

Met de nieuwe automatische opvolgcampagne blijft Bruna in contact met bezoekers die wel hun winkelmandje vulden, maar niet afrekenden. Tijdens drie contactmomenten krijgt de bezoeker eerst twee keer de keuze om het product alsnog aan te schaffen. In het derde contactmoment vragen we of het product toch maar weer teruggelegd moet worden.

  1. De [naam van de bestelling] ligt voor je klaar
  2. De [naam van de bestelling] wacht nog steeds op je
  3. Zullen we [naam bestelling] dan maar weer terugleggen?

Om te zorgen dat ontvangers niet gelijk wegklikken, heeft elke e-mail een pakkende header. De opt-out link staat niet verstopt: afmelden voor de e-mails kan eenvoudig. Zo kweekt Bruna sympathie bij de ontvanger. Verder zijn de e-mails simpel wat betreft design en opbouw. Dit is een bewuste keuze. De e-mail is namelijk bedoeld om een klant het product te laten afrekenen. Daarbij moet hij of zij zo min mogelijk worden afgeleid. Als je de e-mail opent of er op klikt, maar nog niet afrekent, krijg je de tweede en/of derde e-mail. Zo creëren we een datagedreven e-mailfunnel.

AtF reageert snel en de lijntjes zijn kort. De goede persoonlijke samenwerking resulteert in mooie cijfers.

Ivo Klink, E-Commerce Manager bij Bruna

Het effect van gedrag-gedreven communicatiecampagnes

We zijn trots op het resultaat van de campagne: samen met Bruna realiseerden we 30% meer conversie binnen drie maanden. Dit laat ons opnieuw zien hoe krachtig een datagedreven en gesegmenteerde campagne is. Verder laat de funnel ons zien:

  • 65% van de unieke ontvangers openden de eerste e-mail. Binnen deze groep lag het unieke klikpercentage op 27%.
  • De tweede en de derde e-mail werden door bijna 50% van de unieke ontvangers geopend. Het unieke klikgedrag in deze e-mails nam met 75% toe. En was zowel in de tweede als in de derde e-mail 47%.
  • Na alle contactmomenten steeg de conversie met 30%. Er werden dus 30% meer winkelmandjes afgerekend!

De verborgen kracht van het online winkelmandje

Vanaf nu maakt ook Bruna gebruik van de conversiekansen die het winkelmandje biedt. Ben je benieuwd of jullie webshop hier ook van kan profiteren?  Neem dan contact met ons op!

Over de klant

Wie kent Bruna niet? Het is de marktleider in boeken, tijdschriften en dagbladen. Ook voor schoolartikelen, schrijfwaren en cadeaus is Bruna ‘the place to be’. Bestel online voor 23:00 uur op bruna.nl en ontvang je bestelling direct de volgende dag.

Meer succesverhalen