Leestijd 7 min.
Conrad is de online shop voor elektronica en techniek. Hun originele ideeën op technisch gebied vormen een inspiratie voor iedereen die zich beroepsmatig of privé met techniek bezighoudt. 4 keer per week verstuurt Conrad een nieuwsbrief, zodat ontvangers op de hoogte kunnen blijven van de nieuwste gadgets en aanbiedingen.
Conrad wilde een nieuwsbrief die beter converteert dan de huidige nieuwsbrief. Daarom hebben wij voorgesteld een design test uit te voeren waarbij meer kliks vanuit de nieuwsbrieven naar de website behaald worden.
Om de twee designs te testen waren vier groepen gemaakt waarvan elk 20.000 contacten die het Conrad-template ontvingen én 20.000 contacten die het Add to Favorites-template ontvingen.
Criteria
De groepen zijn allereerst gemaakt op basis van dynamische profielgegevens: het open- en klikgedrag dat ontvangers eerder in andere e-mails hebben vertoond.
Groep 1 | Laatste maand geopend én geklikt |
Groep 2 | Laatste 3 maanden geen activiteit |
Groep 3 | Nooit geopend én nooit geklikt |
Groep 4 | Laatste maand geopend, niet geklikt |
Naast segmentatie op basis van dynamische profielgegevens hebben we ook gekeken naar statische profielgegevens. We hebben gekeken naar onder andere de verdeling van evenveel mannen als vrouwen en evenveel verschillende domeinnamen (zoals Gmail adressen). Deze verschillende profielen zijn eerlijk verdeeld over de testgroepen.
Oud design
Wat ons is opgevallen aan het oude design is dat de focus ontbreekt:
Nieuw design
Wat opvallend aan het nieuwe design is:
Het nieuwe design heeft significant beter gescoord dan het oude design. Dit geeft reden voor het verder ontwikkelen van het nieuwe template.
Wil jij de nieuwe nieuwsbrief van Conrad ook ontvangen? Schrijf je dan gelijk in en ontvang speciale kortingen, exclusieve cadeaus en tips & trucs.