Welke ontwikkelingen verwachten we in 2018?

Geplaatst op: 19 december 2017

Een vraag die de gemoederen altijd bezig houdt aan het einde van het jaar. Zo houdt die vraag ook Add to Favorites bezig. Na een kleine rondvraag onder de campaign marketeers van Add to Favorites hebben we een aantal ontwikkelingen op een rij gezet.

Mobiel als belangrijkste campagnekanaal

Wist je al dat we gemiddeld 150 keer per dag op onze mobiel kijken? Erike van der Oest denkt daarom dat elke campagne volgend jaar voor mobiel geoptimaliseerd moet zijn. “Gevoed vanuit diverse kanalen wordt mobiel het kanaal waarop alles samenkomt”, aldus Erike. Dat betekent dat je krachtig over moet komen in de vorm van bijvoorbeeld  gebruiksvriendelijkheid en interactie. In het verlengde hiervan vinden aankopen steeds meer plaats vanaf mobiel, maar ook reviewprocessen en dergelijke gaan vaker plaatsvinden via mobiel.

Gedragsgedreven campagnes worden de nieuwe norm

Nadine Hendriks voorspelt dat 2018 het jaar is waarin organisaties volledige focus leggen op de gedragsgedreven, geautomatiseerde campagnes en minder tijd investeren in ad hoc campagnes. Nadine: “Organisaties zien steeds meer in dat geautomatiseerde campagnes meer opleveren en relevanter zijn”.

De afgelopen tijd hebben veel bedrijven geïnvesteerd in het op orde krijgen van hun data en het kiezen van de juiste systemen. In 2018 zijn ze er daarom klaar voor om in rap tempo relevante campagnes op te zetten. Vervolgens moeten deze campagnes natuurlijk continue getest en geoptimaliseerd worden om deze relevant te houden.

(Dis)loyaliteit

Tegenwoordig zijn vrijwel alle organisaties ermee bezig: hoe kunnen we de loyaliteit van onze consumenten verhogen. Deze uitdaging wordt vrijwel altijd ingevuld met loyaliteitsprogramma’s. Als resultaat is een loyaliteitsprogramma niet meer onderscheidend. Ga zelf maar na: je kan bijna overal wel punten sparen of gratis extra’s krijgen. Carlo de Koning ziet een ommekeer aankomen en denkt dat zulke loyaliteitsprogramma’s averechts gaan werken. Carlo: “Consumenten van tegenwoordig nemen liever alleen de core business af, zo goedkoop mogelijk en dus zonder al die extra’s”.

In 2018 creëer je loyaliteit daarom op een andere manier: prijs en gemak. Je onderscheidt je van concurrenten vanzelf wanneer je een goede prijs voor je core business vraagt. En daarbij ook nog eens een prettige, gemakkelijke customer journey aanbiedt. Het gaat dus om no-nonsense bedrijfsvoering zonder al die spaarprogramma’s en extra’s.

Artificial intelligence krijgt een grotere rol in je klantcontact

In 2017 hebben we het onderwerp al vaker voorbij zien komen: het gebruik van artificial intelligence (AI) voor het optimaliseren van contact met je klant. Bas Toonen ziet dit tegenwoordig bijvoorbeeld al terug via de spraakgestuurde assistent. Zo heb je bijvoorbeeld Alexa van Amazone. “Content wordt meer en meer afgestemd op basis van intonatie”, zegt Bas. Op basis van de intonatie in je stem leert de assistent hoe jou te  benaderen en met welke content.

Wat in dit voorbeeld van Alexa duidelijk naar voren komt is dat het aanbieden van content door middel van AI servicegerichter wordt.

In het kort de ontwikkelingen van 2018

Wat we dus van 2018 kunnen verwachten is dat:

Meer nieuws