Wanneer stuur je te veel e-mails?

Geplaatst op: 24 november 2016

Het aantal e-mails dat een ontvanger ontvangt (contactdruk) en het managen ervan is voor veel (e-mail)marketeers een uitdaging. Het kan leiden tot irritatie onder de ontvangers wanneer ze te veel e-mails ontvangen. Met mogelijk meer afmelders tot gevolg. Maar wat kan jij daar concreet mee met jouw database? We geven je een paar tips om jouw contactdruk te managen.

Tip 1. Maak een e-mailkalender

Plan je contactmomenten voor het gehele jaar. Verschillende soorten events, zoals omgevingsgerelateerde events, kunnen jouw kalender vormgeven.

Tip 2. Betrek transactionele e-mail in je overzicht

Juist ook de e-mails uit je processen of transacties kunnen je contactdruk beïnvloeden. Heb je die ook in beeld? Neem dit in je overzicht mee voor je 360 graden klantbeeld. Op deze manier krijg je echt een goed beeld van alle e-mails die je verstuurd.

Tip 3. Analyseer het gedrag van je ontvanger

Het geheim van hoe vaak je kunt e-mailen ligt bij je ontvangers. In je data kan je door de tijd heen terugzien bij welke segmenten de interesse in bepaalde onderwerpen juist hoog is. Bij deze segmenten zou je de contactdruk kunnen opvoeren met de juiste e-mails. Andersom werkt dit ook. Maar test vooral wat werkt.

Tip 4. Leg de keuze bij je ontvanger

Waarom vraag je je ontvangers niet hoe vaak zij jouw e-mails willen ontvangen? Vraag dit bijvoorbeeld bij de inschrijfprocedure aan je ontvanger.

Tip 5. Ontdubbel je databestanden

Sta jij er weleens bij stil dat er ontvangers in je verzendbestanden kunnen voorkomen die eerder vandaag of gisteren ook al een e-mail van je ontvangen hebben? Ontdubbel waar nodig!

Tip 6. Prioriteer je e-mails

Wil je een minimaal en maximaal aantal e-mails versturen per week, bepaal dan de prioriteit van de verschillende type mailings.

Tip 7. Meet de engagement van je ontvangers

Met de feature van Tripolis heb je de mogelijkheid om de engagement van je ontvangers te meten. Aan de hand daarvan kan je extra contactmomenten creëren … of juist niet.

Meer nieuws