Tips voor een optimaal design

Geplaatst op: 20 september 2018

Technologie en marketing zijn door de digitalisering onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met alle data die marketeers tegenwoordig tot hun beschikking hebben, wordt het steeds gebruikelijker om marketing automation in te zetten. Daarin is e-mailmarketing een perfecte basis omdat campagnes volledig te automatiseren zijn en je relevant kunt zijn met de juiste content op het juiste moment. Resultaten van e-mail automation vallen of staan echter bij een goede voorbereiding en uitvoering. Een heel belangrijk onderdeel daarbij is het design.

Wij geven je graag tips die je helpen om nóg effectievere uitingen te maken.

Maak een kader

Zorg dat de e-mail een kader heeft. Dit is vooral belangrijk bij een design waarin de kleur wit veel voorkomt. Gebruik je geen kader, dan gaat de mail ‘zweven’ op het scherm en raak je het verschil tussen het begin en het einde van je opgemaakte e-mail kwijt. Daarnaast zijn e-mailclients als Outlook.com veelal in wit opgemaakt. Met een kader of een achtergrondkleur (voor het gedeelte buiten de opmaak), wordt de e-mail beter getoond.

Zet de belangrijkste boodschap bovenin

De belangrijkste boodschap moet bovenin de e-mail direct zichtbaar zijn, omdat veel ontvangers een zogenaamd voorbeeldscherm (preview pane) gebruiken. Hierin wordt de e-mail vooraf weergegeven, waarbij slechts 1/3 van het beeldscherm wordt gebruikt. Heb je een langere e-mail met meerdere items? Dan is het raadzaam om de elementen die lager in de e-mail staan ook al bovenin te vermelden. Denk hierbij ook aan de call to action. Als je wilt dat ontvangers iets bestellen, aanvragen, gaan lezen; zet de button en de tekstlink dan hoog in de uiting. Vanuit de preview pane kan gelijk worden doorgeklikt. Hiervoor hoeft de e-mail niet eens geopend te worden.

Zorg voor een goede verhouding tussen tekst en beeld

Het gebruik van afbeeldingen is prima en belangrijk om sfeer en beleving over te brengen. Let er wel op dat de afbeeldingen ondersteunend zijn aan de (tekstuele) content. Een ontvanger zal de e-mail vooral willen lezen. Houd er rekening mee dat afbeeldingen in veel e-mailclients standaard niet worden getoond. De ontvanger moet deze eerst downloaden. Door beeld ondersteunend te laten zijn en de inhoud vooral in tekst aan te bieden, kun je de boodschap al lezen, zonder de afbeeldingen te downloaden. Dit is belangrijk, want als een ontvanger maar 7 seconden de tijd neemt om je e-mail te beoordelen, dan wil je niet dat er eerst een handeling nodig is om de hele mail goed te zien! Ook belangrijk om rekening mee te houden: gebruik geen tekst in beeld! Vaak genoeg zie je een e-mail waar de header of de belangrijkste actie in een afbeelding is geplaatst. Een header met alleen afbeeldingen kan leiden tot onderstaand… en: dat wil je voorkomen!

Let er op dat het niet mogelijk is om alle fonts (lettertypes) te kiezen, want deze werken niet allemaal in e-mails. Uit eyetrack-onderzoek blijkt dat afbeeldingen de kijkrichting kunnen sturen en hiermee het leesgedrag beïnvloedt. Laat de afbeelding dus ‘kijken’ naar de call to action, zoals in het voorbeeld hieronder. De kijkrichting van de baby zet aan tot het lezen van de boodschap die er naast staat.

Voeg mooie elementen toe: denk aan video en animated gif’s

Als het doel van de e-mail het toelaat en het past bij de doelgroep, dan zijn er mogelijkheden om iets met bewegend beeld te doen. Hier zitten wel veel beperkingen aan. Zo kun je bijvoorbeeld animated GIF’s gebruiken. Houdt er rekening mee dat niet iedere e-mailclient de animatie zal tonen (in Outlook bijvoorbeeld werkt dit niet). Toon je de kernboodschap in het eerste frame, dan hoeft dit geen probleem te zijn. Je kunt hiermee eenvoudig enkele bewegende elementen toevoegen.

Daarnaast zijn er steeds meer e-mailclients die video direct in e-mail kunnen afspelen. Bij Apple gebruikers bijvoorbeeld werkt dit prima op de iPhone en iPad. Om een oplossing te hebben voor alle e-mailclients, kun je bijvoorbeeld een playbutton tonen of aangeven dat er een animated GIF staat. Hoe je dit precies kunt doen? Daar helpen we je graag bij. Neem hiervoor contact met ons op.

Gebruik geanimeerde GIF’s (banners) of scriptgerelateerde elementen of video alleen als deze ook écht waarde toevoegen.

Gebruik een prikkelende header

Een goede e-mail is net een DM/brief. In brieven aan klanten staat ook een duidelijke boodschap bovenaan. Doe dit dus ook in e-mails. Gebruik een header die de nieuwsgierigheid van de ontvanger prikkelt en zorg ervoor dat deze header de ontvanger iets vertelt over de inhoud van de e-mailing.

Neem de lezer aan de hand

Vertel de lezer duidelijk wat hij of zij moet doen. Wil je een klik naar de website? Neem hier dan elementen voor op. Soms mag je de ontvanger ‘letterlijk’ vertellen wat te doen. Uit zichzelf zal hij of zij dat niet altijd begrijpen. Actieve buttons, quick links en overige klikelementen opnemen is goed.  Maak herkenbaar wat het hoofddoel is en wat je nog meer te melden hebt. Maar let wel op dat je bij je doel blijft, en: less is more!

Alle elementen opnemen

In je design neem je alles op wat belangrijk is voor een e-mail. Denk o.a. aan:

Cursief gedrukte teksten en hyperlinks

Denk aan de leesbaarheid van de uitingen: vermijd cursief gedrukte teksten. Het onderstrepen en cursief maken van teksten gebruik je enkel bij woorden en/of zinnen die klikbaar zijn.

Wees voorzichtig met kleur

Kleur stuurt de ogen en voegt waarde toe, maar wees voorzichtig met te veel kleur. Onderzoek toont aan dat tekst het beste leesbaar is als deze zwart is en de achtergrond wit. Het kleuren van de achtergrond en van de tekst maakt de tekst moeilijk leesbaar, zoals je kunt zien in de voorbeelden hieronder.

Bepaal je doel en WIIFM

Voordat je begint, denk je eerst na over het doel van de e-mail. Wil je conversie? Wil je informeren? Wil je traffic naar je website? Dat maakt dat je keuzes gaat maken in het design: de hoeveelheid tekst, de sturende elementen, de opbouw van de e-mail et cetera. Belangrijk is ook WIIFM: What’s In It For Me als ontvanger. Denk continue vanuit de ontvanger. Wat vindt hij of zij interessant en relevant, wat wil je dat ze doen? Waar zit het voordeel en het nut van de e-mail? Bovenstaande overwegingen zijn belangrijk voordat je het design gaat maken en moet een absoluut onderdeel van je briefing zijn.

Maak de uiting mobile proof

Zorg dat het design van de e-mailing goed tot zijn recht komt op alle devices en kies voor een responsive design. In het basisdesign kun je door beperkt beeldgebruik met niet te brede artikelen en goede buttons al veel winst behalen.

Zorg voor een goede scanbaarheid

Eyetrack-onderzoek toont aan dat een ontvanger circa 7 seconden de tijd neemt om de inhoud van een e-mailing te beoordelen en hierin te bepalen of hij/zij verder wilt lezen of tot actie over wilt gaan. De e-mail moet dus goed scanbaar zijn. Zorg voor korte teksten, werk met bullets en sturende elementen. Bij langere e-mails kun je een korte introtekst gebruiken of bijvoorbeeld een inhoudsopgave. Daarnaast is een duidelijke titel per artikel en het gebruik van tussenkopjes belangrijk. Zet dit in een vast format, zodat de ontvanger er vertrouwd mee raakt.

Meer nieuws