Met deze technieken krijg je meer aandacht voor je call-to-action

Geplaatst op: 28 oktober 2016

Beïnvloeden is al zo oud als de weg naar Rome. Mensen beïnvloeden elkaar al vanaf het ontstaan van de mensheid. De meest effectieve manier om klanten te overtuigen blijft het ouderwetse face-to-face gesprek. Tijdens dit gesprek ben je in staat om direct bij te sturen wanneer de andere persoon ander gedrag vertoont. Met als uitkomst dat je de boodschap kan overbrengen en mensen kan verleiden om bijvoorbeeld je product aan te schaffen.

Voor online kanalen werkt dit iets anders. Natuurlijk bouw je een profiel van je ontvanger op en ben je bezig om op basis hiervan persoonlijk en relevant te communiceren. Toch ben je als marketeer niet direct in staat om (bij veranderend gedrag) hier direct op in te spelen. Of toch wel?

Stuur de kijkrichting van je ontvanger

Er zijn (verleidings-) technieken waarvan we weten (wetenschappelijk bewezen) dat ze bijdragen in het keuzeproces (wel of niet klikken) van de ontvanger in de e-mail. Deze technieken zorgen onderbewust voor een extra prikkel bij de ontvanger wanneer hij/zij  ermee in aanraking komt.

Welke kijkrichtings-technieken zijn er?

Nu zijn er veel van deze technieken die bij online communicatie, en dus ook bij e-mail, ingezet worden. De meest gebruikte zijn ’kijkrichtings-technieken’. Technieken waarmee je de ontvanger ‘door je e-mailboodschap heen leidt’. De meest gebruikte technieken die wij toepassen in e-mails zijn:

  • Gaze Cueing
  • Visual Cueing

Gaze Cueing

Op het moment dat ontvangers een afbeelding zien waarop een persoon afgebeeld is die een bepaalde kant opkijkt, spiegelen we ons onbewust direct aan hetzelfde gedrag. We volgen dus de kijkrichting in fractie van secondes. Kijkt de afgebeelde persoon ons ‘recht in de ogen’, dan hebben we geen aandacht meer voor de andere elementen, bijvoorbeeld de call-to-action (CTA). Het is dus belangrijk om de kijkrichting naar de actie toe te leiden die je als marketeer voor ogen hebt. In de e-mail die je ontvangen hebt zie je dat de afgebeelde persoon naar de tekst kijkt.

Visual Cueing

Het gebruik van Visual Cueing betekent ook hier dat je de ontvanger in je e-mail in een bepaalde richting instuurt. Het sturen gebeurt dan met behulp van elementen in plaats van afbeeldingen. In onze e-mail hebben wij 2 vormen van Visual Cueing opgenomen.

1. Op tekstueel gebied. De tekst heeft de vorm van een pijl die naar onderstaande CTA wijst welke linkt naar de landingspagina.
2. Een ander element dat we hebben gebruikt in deze e-mail is het driehoekje (in het rondje) dat boven de foto is toegevoegd.

Verleiden of misleiden?

Als we deze technieken inzetten. Zijn we dan aan het verleiden of aan het misleiden? Niemand kan hier helaas een 100% sluitend antwoord op geven. Wat voor de een verleiden is, is voor de ander misleiden en andersom ook. In ieder geval is ons advies: doe wat je belooft en wees transparant in je e-mail (online) klantcommunicatie.

Meer nieuws