Tip 1. Genereer meer aandacht voor jouw aanmeldprocedure
Voor je websitebezoekers is het vaak lastig de inschrijfprocedure te vinden. Voor een goede welkomstcampagne moet daarom allereerst de vindbaarheid van jouw aanmeldscherm gegarandeerd zijn.
Zorg dat het aanmeldscherm goed vindbaar is op je website. Maak het de websitebezoeker gemakkelijk. De informatie die je via jouw mailings deelt zijn een service. Straal dit ook uit en biedt het als een service aan.
Geef redenen middels vinkjes waarom iemand zich moet aanmelden op de nieuwsbrief. Doe dit door de meerwaarde van het aanmelden inzichtelijk te maken. Bijvoorbeeld door te benoemen:
✔ door je in te schrijven blijf je op de hoogte van de allerlaatste aanbiedingen, de meest recente tarieven etc..
✔ Mis nooit meer die ene tip die ervoor zorgt dat je voorblijft op je concurrent.
✔ Onderscheid je van je collega’s door op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen.
Voorbeeld aanmeldprocedure met vinkjes
Attendeer je klanten via een aanmeldprocedure op andere nieuwsbrieven.
Trek de aandacht met je aanmeldprocedure door visueel te beïnvloeden, zodat een potentiele ontvanger richting het aanmeldscherm kijkt. Bijvoorbeeld door een persoon (afbeelding) op je website richting de aanmeldprocedure te laten kijken. Op deze manier stuur je jouw websitebezoeker naar de inschrijfprocedure.
Tip 2. Maak direct gebruik van de aanmeldgegevens
Een hartelijk welkom genereer je niet als je de potentiële ontvanger irriteert bij het aanmeldproces. Buiten de mogelijkheid om dat iemand afhaakt bij de inschrijving, loop je direct het risico dat de attitude van je potentiële ontvanger (en uiteindelijk klant) minder positief is tegenover jouw organisatie.
Maak de drempel niet te hoog voor de potentiële ontvanger om zich in te schrijven. Zorg ervoor dat wat je uitvraagt aan gegevens in lijn ligt met het kanaal. Bijvoorbeeld: vraag je je inschrijver om een postcode, dan kan je verwachten dat je inschrijver niet begrijpt waarom hij deze moet afgeven voor het ontvangen van een online nieuwsbrief.
Vraag alleen de gegevens uit die je daadwerkelijk gaat gebruiken. Er is altijd nog een mogelijkheid om andere gegevens op een later moment uit te vragen.
Geef direct aan welke velden verplicht zijn om in te vullen, zodat inschrijvers weten waar ze aan toe zijn.
Tip 3. Onderscheid je van de concurrent en behaal voordeel uit deze eerste e-mail
Een aanmeldbevestiging is gewenst mits deze goed benut wordt. Het draagt bij aan een totaalbeleving van de potentiële klant over jouw organisatie. De ontvanger dient met elke e-mail een warm welkom te ervaren.
Verstuur een, conform de huisstijl, opgemaakte aanmeldbevestiging die ook goed leesbaar is op mobiele devices.
Gebruik de gegevens die je hebt uitgevraagd bij het aanmeldproces direct in je aanmeldbevestiging. Bijvoorbeeld: Wanneer iemand een achternaam invult gebruik deze dan ook in de aanmeldbevestiging als personalisatie. Je laat daarmee aan de ontvanger zien dat je zijn gegevens goed gebruikt.
Formuleer de boodschap van je aanmeldbevestiging zorgvuldig. Gemiddeld 70% – 90% van de ontvangers opent een bevestigings-e-mail, dus laat het openen van deze aanmeldbevestiging de moeite van de ontvanger waard zijn geweest.
Benut de kans dat de ontvanger jouw bevestigings-e-mail opent. Zijn er nog andere producten die je bij je ontvanger onder de aandacht wilt brengen in deze e-mail? Let hierbij wel op wet- en regelgeving, Add to Favorites kan je adviseren in wat wel en niet mag.
Tip 4. Lees hier over een goed voorbeeld van een welkomstcampagne
Wat voor een welkomstcampagne je inricht is afhankelijk van jouw doelstellingen en wensen. Belangrijk is in ieder geval dat de contactmomenten hartelijk zijn en een bijdrage leveren aan de opbouw van een relatie.
Welkomstcampagne HANOS
In samenwerking met HANOS heeft Add to Favorites een welkomstcampagne ingericht. Hierbij wordt met e-mails een hartelijk welkom verzorgt en tegelijkertijd naar een doel toegewerkt. Het doel is dat mensen die zich ingeschreven hebben voor de klantenpas, deze daadwerkelijk ook ophalen. Door deze welkomstcampagne zijn er meer Wereldpassen opgehaald.