E-mailtip 5: trek de aandacht met animated gif

Geplaatst op: 16 april 2016

Een e-mail mag af en toe wel wat extra’s toegevoegd krijgen om op te vallen tussen alle e-mails in de inbox, maar natuurlijk vooral om je boodschap over te brengen en de lezer aan te sporen tot actie. Animated gif kan hierbij helpen door de aandacht te trekken van de lezer en de focus van je ontvanger op de juiste plek te krijgen.

Door middel van animated gif kan je beweging aanbrengen in de afbeeldingen in je e-mails. Meerdere afbeeldingen worden achter elkaar gezet en automatisch afgespeeld. Hierdoor lijkt het alsof je een klein videofilmpje afspeelt.

Animated gif en de werkbaarheid ervan in e-mail

Animated gif werkt over het algemeen erg goed in e-mail en wordt goed ondersteund door de verschillende browsers en clients. In bijvoorbeeld Outlook werkt het helaas niet. De achterliggende afbeeldingen worden dan namelijk niet getoond, maar wel de eerste afbeelding. Er zal dus wel een afbeelding te zien zijn in de e-mail. Op het moment dat een ontvanger de e-mail opent wanneer de toepassing, door bijvoorbeeld een client, niet goed werkt merkt de ontvanger daar verder niets van. Houd er wel rekening mee dat te veel kleurgebruik in animated gif niet altijd wenselijk is. Het kan voorkomen dat verschillende clients invloed hebben op de kleuren in de animated gif. Deze kunnen bijvoorbeeld een iets andere kleur aannemen dan aanvankelijk de bedoeling is.

Schema van een aantal tests die gedaan zijn bij het gebruik van animated gif

Let op: de mate waarin de toepassing wel of niet werkt is ook afhankelijk van het device.

Is het de moeite waard om het toe te passen?

Afgezien van het feit dat het vaak wat uitdenkwerk kost en de afbeeldingen beschikbaar moeten zijn is het een goede en leuke toepassing in je e-mail. Het wordt vaak goed weergegeven en kan aanzetten tot het ondernemen van actie. Een leuke toepassing dus en goed in te regelen. Denk er ook eens over na of er een animated gif toegepast kan worden in je eigen design als onderdeel van je e-mail. Niet als extra toevoeging in je e-mail, maar als onderdeel van je design. Hierdoor kun je de herkenbaarheid van jouw e-mails vergroten. Een designer kan hier bij het designen van de e-mail direct rekening mee houden.

Meer nieuws