E-mail als oplossing bij verplichte aankoopbevestiging

Geplaatst op: 14 november 2016

Als bureau in effectief klantcontact richt Add to Favorites zich op meer dan campagnes, clicks en conversie. Regelmatig ontwikkelen we oplossingen die bedrijfsprocessen sneller, slimmer en goedkoper maken. Goed voorbeeld: de onlangs door de wetgever verplicht gestelde aankoopbevestiging door consumenten.

Wanneer een consument telefonisch een aankoop doet, dan is de verkopende partij in veel gevallen voortaan verplicht om een extra bevestiging ‘op te halen’. Voorheen was het archiveren van een mondeling akkoord (ook wel voice log genoemd) voldoende, maar om consumenten extra te beschermen, is de drempel verhoogd.

Uitdaging

De nieuwe regels plaatsen verkopende partijen voor een behoorlijke uitdaging. Want hoe zorg je er nu voor dat je snel een bevestiging ontvangt, zonder ongewenste barrières voor jezelf of – en dat wil je zeker niet – voor de consument? Ons antwoord: haal de bevestiging op via e-mail.

Automatisch dossier

De oplossing is eenvoudig: bij het afsluiten van de overeenkomst vraagt de verkopende partij naar het e-mailadres van de koper, ter aanvulling op de overige persoonlijke gegevens. De consument ontvangt daarna een e-mail, waarin om de bevestiging wordt gevraagd door middel van een klik op specifieke link of button. Aan de hand van het antwoord creëert de verkopende partij geautomatiseerd een dossier, met e-mailadres, tijdstip en IP-adres als bewijsstukken.

Praktisch en snel

Joris de Bruijne van Add to Favorites: “De overheersende reactie op de nieuwe regels was: we hebben een digitale handtekening nodig. Dat zou echter nogal wat vergen van de klant en de verkopende partij. Wij hebben overeenkomstig de regelgeving de ruimte opgezocht om een praktische, snelle en vrijwel kosteloze route te creëren.”

Extra service

De oplossing van Add to Favorites zorgt bovendien voor een extra servicemoment. De e-mail bevestigt nogmaals de inhoud van de overeenkomst en geeft de consument zodoende extra inzicht en grip.

Een beter bedrijfsproces

De Bruijne: “We hebben deze oplossing inmiddels bij diverse organisaties geïmplementeerd. Dat was een kleine moeite – het is een eenvoudige, bruikbare oplossing.” En ook eentje die niet op zichzelf staat. Het past perfect bij de bredere inzet van e-mail en laat de ontvanger direct wennen aan digitaal communiceren. Steeds vaker realiseert Add to Favorites slimme e-mail oplossingen die bedrijfsprocessen verbeteren.

Wilt u meer weten over deze case of onze visie op e-mail? Neem contact met Joris de Bruijne via 030-7551560

Meer nieuws