10 tips om je e-mailcontent te optimaliseren

zo breng jij jouw boodschap goed over

Geplaatst op: 28 augustus 2018

Het versturen van e-mails blijft één van de beste manieren om jouw doelgroep te bereiken. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw ontvangers de e-mail openen en lezen? Wij hebben 10 tips op een rij gezet om jouw e-mailcontent te optimaliseren en daarmee de open- en leeskans te vergroten.

Tip 1

Maak je teksten niet te lang

Houd de teksten kort en bondig. Zo kan de lezer de tekst in zeven seconden scannen (uit onderzoek blijkt dat dit het maximale aantal seconden van aandacht is) én houd je dus de aandacht vast. Laat je ontvanger verder doorlezen op een landingspagina. Zo kun je ook het klikgedrag meten.

Tip 2

Laat de onderwerpregel en het eerste artikel op elkaar aansluiten

Als de onderwerpregel niet aansluit op de content in je e-mail dan kunnen je ontvangers geïrriteerd raken en afhaken.

Tip 3

Gebruik de snippet ter aanvulling op de onderwerpregel

De snippet is het eerste stukje tekst dat door e-mailclients wordt ‘gelezen’ en dus zichtbaar wordt onder de onderwerpregel. Door gebruik te maken van een goede snippet versterk je de boodschap in de e-mail en creëer je meer opens.

Tip 4

Spreek je ontvanger persoonlijk aan

Gebruik een personalisatie (bijvoorbeeld voornaam of achternaam) die bij je doelgroep past. Dit kan in de e-mail zelf en ook in de onderwerpregel.

Tip 5

Gebruik een korte intro tekst

Houd je intro tekst kort en gebruik deze alleen wanneer het een toevoeging is op de boodschap. Laat deze anders weg.

Tip 6

Zet je belangrijkste boodschap bovenaan

Door je belangrijkste boodschap bovenaan te zetten, leg je daar de focus op. Hierdoor heb je de grootste kans dat deze boodschap overkomt bij je ontvanger. Om de focus te vergroten kun je bijvoorbeeld het desbetreffende artikel kaderen (door de achtergrond licht gekleurd te maken).

Tip 7

Gebruik afbeeldingen ter ondersteuning van de tekst

Laat de afbeeldingen in de e-mil niet overheersen, maar zorg ervoor dat deze ondersteunend zijn. Indien mogelijk stuur dan vanuit de afbeelding de kijkrichting weer terug naar de tekst (zie voorbeeld).

Tip 8

Stuur aan op het klikgedrag

Neem genoeg klikmogelijkheden op in je e-mail. Maak doorklikken dus niet moeilijk voor je ontvanger. Zorg er bijvoorbeeld voor dat zij kunnen klikken op een tussenkopje, ‘lees meer’ tekst, de afbeelding zelf én de button.

Tip 9

Houd je e-mail scanbaar wanneer afbeeldingen niet getoond worden

Zorg ervoor dat de ontvanger de e-mail kan scannen op inhoud wanneer de afbeeldingen niet worden getoond. Creëer daarom(waar mogelijk) buttons met behulp van HTML in plaats van afbeeldingen. Hierbij is het belangrijk om de afbeeldingen altijd van alt-tags te voorzien.

Tip 10

Wees duidelijk in wat je wilt dat je ontvanger doet

Wil je dat je ontvanger iets koopt? Breng dit dan duidelijk over in je boodschap door dit te benoemen. Laat ook in je call-to-action weten dat je ontvanger iets kan kopen door verder te klikken. Geef dus helder en duidelijk aan wat er gebeurt als hij/zij op de call-to-action klikt.

Meer weten?

Heb je vragen over deze tips of kunnen wij je helpen met het optimaliseren van jouw e-mailcontent? Bel ons op 030 755 15 60 of stuur een e-mail naar info@addtofavorites.nl. Wij helpen je graag!

Meer nieuws