Emerce Eday: interessante ontwikkelingen!

Geplaatst op: 15 oktober 2018

Donderdag 11 oktober zijn Carlo en Carlijn naar Emerce Eday geweest, een dag vol interessante inzichten voor de toekomst. Door alle presentaties heen hebben we een rode lijn kunnen ontdekken waar we binnen online marketing in de nabije toekomst heen gaan. In deze blog vertellen we jullie de meest interessante ontwikkelingen van deze Eday.

Data ↔ Content

De rode lijn die we hebben ontdekt over de hele dag is de relatie tussen content en data. Kijkend naar het programma en de sprekers waar wij zijn geweest, zijn er 2 hoofd thema’s te onderscheiden: content en data. Beide thema’s zijn nauw met elkaar verbonden en hebben uiteindelijk als doel zoveel mogelijk personalisatie aan campagnes toe te voegen. Uiteindelijk wil je namelijk dat de content zo relevant is voor je doelgroep. Om dit voor elkaar te krijgen is er nog een aantal uitdagingen:     

Emotie: momenteel gebruiken veel organisaties data om te segmenteren en verschillende content naar verschillende doelgroepen te sturen. Deze data heeft vooral betrekking op objectieve data zoals persoonskenmerken een aankoopgedrag. Daaronder zit nog een dikke laag emotie en daar houden we op dit moment nog geen rekening mee. Dit is wel van essentieel belang voor

het succes van campagnes. Met de huidige techniek kunnen, en gaan we hier in de toekomst meer rekening mee houden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het herkennen van lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen of zelfs het meten van hersengolven. Door rekening te houden met emotie van individuele contacten kun je campagnes nog effectiever maken. Een boos persoon zal immers minder kans op conversie opleveren dan een blij persoon.

Interpretatie: het interpreteren van data blijft nog steeds een uitdaging. Dit is niets nieuws en weten we al enkele jaren. Toch zijn ook de grote organisaties in de wereld (voorbeeld Buzzfeed) er nog niet in geslaagd om data accuraat te interpreteren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het herkennen van sarcasme of hele zinnen in plaats van woorden interpreteren. Buzzfeed is hier momenteel erg mee bezig, zij gaven het voorbeeld dat ze een Hot Dog recept hadden en hun ‘machine’ vroegen waar ze deze content moesten posten. De machine gaf aan dat dit onder de categorie ‘dieren’ valt vanwege het woord ‘dog’. Daarbij hield de machine dus geen rekening met de combinatie ‘hot’ en ‘dog’.

Om personalisatie echt goed toe te passen zullen we in de nabije toekomst ook rekening moeten houden met emotie en interpretatie.

 

Artificial intelligence

De afgelopen jaren wordt er al veel over Artificial intelligence geschreven en gesproken. Ook op de Emerce Eday was dit één van de belangrijkste thema’s. De conclusie die wij aan het eind van de dag trekken is dat deze technologie steeds meer beschikbaar wordt voor marketeers en dat de toegevoegde waarde steeds concreter wordt. Deze toegevoegde waarde zit hem vooral in het mogelijk maken van personalisatie. Waar wij als menselijke marketeers veelal op hoofdlijnen business ruling bedenken en toepassen gaat AI een stap verder. AI is in staat om veel complexere, en daardoor nog relevantere personalisatie toe te passen. In de presentatie van RexAI werd dit heel concreet gemaakt: AI helpt je te bepalen wat je aan wie, wanneer en via welk kanaal laat zien.

 

Voice assistant

Voice assistance een hot topic. Zo was EU lead evangelist van Alexa er om meer te vertellen de voice strategieën voor andere bedrijven en de uitdagingen op het gebied van emotie en stemherkenning, maar ook voor andere sprekers was het een belangrijk gespreksonderwerp. De belangrijkste conclusie van de dag voor voice was dat met de komst van voice de klantreis steeds korter wordt. Boris Lokschin van Spryker gaf daarin het mooie voorbeeld dat zowel vendor selectie als product selectie geen issue meer zijn voor een consument als voice wordt ingezet. Je vraagt aan je voice Assistent om een specifiek product te kopen, dan maakt het in dit geval niet uit waar de voice assistent dit koopt, en ook de productselectie sla je over. Belangrijk voor jou is dat het specifieke product bij jou thuis komt op basis van een enkele voice opdracht.

De uitdaging voor bedrijven zit hem in het geval van voice in het zijn van een everywhere brand (zoals Jeff Rohrs het noemt). Volgens Rohrs gaat 73% van alle interacties met jouw merk via derde partijen zoals via vergelijkingssites, zoekmachines en social media. Het liefst wil je alle info over je merk in controle houden en correct hebben, de realiteit is echter anders. Denk bijvoorbeeld aan jouw bedrijfsgegevens die je vindt op Google Maps. Zijn deze correct? De Google Assistant gebruikt deze data in zijn communicatie en gaat niet speciaal naar jouw website om bv. openingstijden te zoeken. Relevante content en data op het juiste plek zijn voor bedrijven key om vooraan te staan en juist wel gekozen te worden door de voice assistents. Zaak dus om overal jouw brand data op orde te hebben.

 

Extended reality

De laatste ontwikkeling op het snijvlak van data en content zagen wij terug in Extended Reality. Met Extended Reality doelen we hier op de technologie van Google Glasses in de vorm van Assisted Reality, maar ook op  het gebruik van Augmented Reality (een laag over de  echte wereld) en de inzet van Virtual Reality (een hele nieuwe wereld waar je in komt middels een VR-bril). Deze extended reality wordt al vaker succesvol ingezet voor:

De uitdaging op het gebied van deze nieuwe realiteiten ligt op het maken van de geschikte content. Wat is er nodig? Wat heb je al liggen en is bruikbaar? En hoe zorg je ervoor dat het compatible is met AR of VR?


Succesfactor

De belangrijkste factor in het succesvol maken van alle genoemde ontwikkelingen zit, volgens zowel Sebastian Veldman van MOBGEN, Cyrus Saihan van BBC en andere eDay sprekers is het creëren van dé unieke gebruikerservaring. Maar hoe zorg je nu voor dé unieke gebruikerservaring? Dat is wat ons betreft waar data en content bij elkaar komen, de sweet spot naar een zo persoonlijk mogelijke ervaring, waar je rekening houdt met zowel emotie en interpretatie.

Meer nieuws