IKEA start privacyoffensief

Groots gebaar of mooie PR?

Edwin van der Palen
Geplaatst op: 8 februari 2020

Leestijd 2 min.

Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard. Ook het vertrouwen van jouw klanten. Consumenten verwachten een prettige online ervaring, perfecte logistieke afhandeling van bestellingen, een meewerkende en laagdrempelige klantenservice én een respectvolle behandeling, ook als het over hun persoonsgegevens gaat. Maak je misbruik van het vertrouwen, dan loop je het risico een klant te verliezen die je niet snel terugwint.

Eerder riepen we daarom op de privacy van je klant serieus te nemen bij het leveren van je diensten. Transparantie en absolute eerlijkheid worden beloond. Bepaal of de data die je verzamelt écht nodig is voor het zo goed mogelijk leveren van de dienst. En overtuig jezelf ervan dat het belang van de klant zwaarder weegt dan je commerciële belang.

IKEA zet de klant aan de knoppen

IKEA gaat nog een stap verder. Zij denken niet alleen zelf na over de privacy van hun klanten, maar geven de klanten ook echt invloed. Het bedrijf kondigt een waar privacy offensief aan.. Vanaf april krijgen klanten van de Zweedse meubelgigant zelf controle over de manieren waarop het bedrijf gegevens verzamelt en gebruikt.

De invloed van de klant beslaat 4 gebieden. Ten eerste, kan de klant vragen om zijn of haar gedrag op IKEA’s website of binnen de app niet langer te volgen. Hierdoor worden er op die plekken niet langer producten getoond op basis van eerder zoekgedrag. Daarnaast biedt de app een ‘incognito’ modus, waarbij anonimiteit gegarandeerd is. Ten derde, bepaalt de klant straks zelf hoe lang verzamelde gegevens bewaard mogen blijven voor marketing doeleinden. Tot slot kunnen consumenten aangeven niet langer via gepersonaliseerde advertenties op andere websites benaderd te willen worden, de zogenaamde remarketing campagnes.

Doet goed voorbeeld goed volgen?

Voor IKEA zal het effect van de nieuwe instellingen relatief klein zijn. Het bedrijf verdient haar omzet grotendeels offline en is slechts beperkt afhankelijk van online reclame. Daar komt nog bij dat het maar de vraag is hoeveel klanten de moeite gaan nemen om hun privacy-instellingen daadwerkelijk aan te passen. De PR -waarde van het privacy offensief zou daarom wel eens op kunnen wegen tegen een eventueel verlies van inzicht in online bezoekersverkeer. De vraag is of grotere online ketens de controle ook uit handen durven te geven.

Door de klant volledige controle te geven over zijn of haar eigen data, als tegenprestatie voor de registratie, bouw je vanaf het eerste moment aan de vertrouwensband. Waar het maken van een klantprofiel voorheen een noodzakelijk kwaad was voor de klant, geef je hem of haar nu de kans om de spelregels van jullie relatie mede te bepalen. Transparant en respectvol.

Hopelijk is de keuze van IKEA het eerste voorbeeld van een grotere beweging.

Meer nieuws