3 signalen 

die aangeven dat je een nieuwe e-mailmarketing-oplossing nodig hebt 

Niels van Meerte Janse
Geplaatst op: 26 juni 2020

Afscheid nemen doet pijnMaar bij elkaar blijven omdat je geen afscheid wilt nemen, doet op de lange termijn misschien wel veel meer pijn. Dit geldt voor iedere relatie, dus ook voor de relatie met je e-mailmarketingoplossing. E-mailmarketingoplossingen waren de eerste online marketingtools die voor marketeers beschikbaar kwamen. Maar lang in gebruik, betekent niet altijd nog steeds relevant. Het MarTech landschap ontwikkelt zich snelHerken jij onderstaande signalen? Dan is dit misschien wel hét moment om te switchen naar een nieuwe oplossing! 

1. Veranderingen in maturiteit van de organisatie

Een organisatie is altijd in beweging. Als jouw organisatie groeit of de business verschuift, dan verandert ook de behoefte op het gebied van e-mailmarketing. De functionele vraag verandert bijvoorbeeld doordat er use cases komen waarin klanten niet alleen via e-mail, maar ook via andere kanalen benaderd worden. Dan is enkel een e-mailmarketingpakket niet toereikend. Ook technische wensen kunnen veranderen, bijvoorbeeld doordat er veel meer data beschikbaar moet komen om te kunnen segmenteren. Veel e-mailmarketingoplossingen zijn niet geschikt om data uit verschillende bronnen te kunnen samenvoegen, waardoor segmenteren een probleem wordt. 

Vaak kun je met een eenvoudigere tool de business case maken voor Marketing Automation en op basis hiervan aanvullende of uitgebreidere tools aanschaffen. Bijvoorbeeld je pot met goud (de database) is gegroeid over tijd en kan nu 70% van je klanten benaderen via e-mail, push-notificaties of gepersonaliseerde website.

We zien ook dat de e-mailmarketingoplossingen zelf veranderen. Ze leggen bijvoorbeeld meer focus op Marketing Automation of worden geïntegreerd in andere platformen die gericht zijn op omnichannel marketing. Hierdoor kun je een e-mailmarketing–oplossing, die ooit prima bij jullie organisatie paste, ontgroeien. Toets daarom regelmatig de functionele wensen die je hebt. Stel jezelf en je organisatie de vraag wat je in een ideale wereld, dus zonder beperkingen, zou willen doen op het gebied van e-mailmarketing. De antwoorden daarop zijn de functionele wensen. Passen deze wensen nog bij de oplossingen die je tot je beschikking hebt? Maak nieuwe wensen en uses cases inzichtelijk en hou een lijstje bij. Dat het nu nog niet kan, betekent niet dat het nooit gaat kunnen. 

2. Weinig of geen nieuwe functionaliteiten

We zien in het MarTech landschap een hoop verschuivingen. Oplossingen die worden overgenomen door en geïntegreerd in de grote suiteoplossing. Maar ook oplossingen die het niet redden of een actieve exit strategie hebben. Een blanco roadmap en het uitblijven van nieuwe releases zijn hiervoor belangrijke indicatoren.  Als marketeer wil je een e-mailmarketingoplossing waarop je kunt vertrouwen én die je helpt om te blijven ontwikkelen. Dat is in het huidige MarTech landschap niet altijd het geval. 

In het buitenland zijn een aantal oplossingen al van de radar verdwenen. Door de schaalgroten van de markt en internationale spelers, zien de lokale spelers zich genoodzaakt te consolideren. Dit zien we bijvoorbeeld in Nederland gebeuren met onze partner Tripolis. Zij gaan nu samenwerken met Measuremail, maar zijn dan inmiddels ook weer samen overgenomen door de Spotler Group. Hierdoor krijgen ze weer de mogelijkheden om te innoveren en sneller door te kunnen ontwikkelen. Zorg dus altijd dat je kiest voor software waarin actief doorontwikkeld wordt. Anders is de kans groter dat je zelf ook stil komt te staan.

3. De slechte service en communicatie vanuit de e-mailmarketing-oplossing

Gemiddeld wisselen organisaties om de 2 jaar van e-mailmarketingoplossing. Dat is erg vaak, zeker aangezien een wisseling best wat impact heeft. Maar waarom wordt er dan toch zo vaak gewisseld? 

De belangrijkste redenen zijn de slechte service en communicatie van de e-mailmarketingoplossingen. Als directe klant ben je natuurlijk afhankelijk van leverancier als het gaat om de kennisdeling. Als deze communicatie beperkt is, je niet verder helpt of de support is onbetrouwbaar gebleken, dan is het tijd om op zoek te gaan naar een andere leverancier. Zeker in het steeds ingewikkelder wordende MarTech landschap, zoek je een leverancier die zich opstelt als partner. Dan komen jullie samen verder! Pakt jouw huidige leverancier die rol niet? Weet dan dat er anderen zijn die je beter kunnen helpen. Wij selecteren al onze partners waar we mee samenwerken op basis van dit criterium. 

Als bureau zien wij dat onze klanten veel langer met een e-mailmarketingoplossing doen dan de genoemde 2 jaar. Vaak wel 2 of 4 keer zo lang. Hoe dat komt? Wij hebben veel ervaring met het kiezen van een e-mailmarketingoplossing voor onze klanten en zijn daardoor in staat om een goede match te kiezen. Daarnaast verzorgen wij vaak de service en de communicatie tussen de klant en de leverancier. Wij geloven in de kracht van samenwerking in de driehoek klant, bureau en leverancieren zijn daarin ook de partij die de vertaalslag maakt van business naar techniek, en andersomWe houden de ontwikkelingen in het MarTech landschap goed in de gatenDoor onze directe relatie met de leveranciers, houden we hen scherp op de ontwikkelingen die wij willen zien voor jullieOok houden zij ons op de hoogte van ontwikkelingen binnen hun organisaties, waardoor we jullie kunnen helpen toekomstbestendige keuzes te maken.  

Switchen is niet de heilige graal

Hoewel dit artikel gaat over het switchen van e-mailmarketingoplossing, is switchen natuurlijk niet altijd de beste oplossingInformeer je goed over de (on)mogelijkheden van je huidige en het eventuele nieuwe pakket. Wij zien regelmatig dat een organisatie kiest voor een nieuw pakket om bepaalde functionaliteit te kunnen gaan gebruiken, terwijl deze in de originele e-mailmarketingoplossing ook beschikbaar is. Of dat na het uitrollen van het nieuwe pakket blijkt, dat de nieuwe oplossing niet aansluit bij de functionele wensen van de marketeers.  

Wij helpen je graag bij het maken van de juiste keuze. Door de functionele wensen en behoeften inzichtelijk te maken voor de korte en lange termijn, kunnen deze geplot worden op de beschikbare oplossingen in het MarTech landschap. Op basis hiervan wordt bepaald of er direct investeringen nodig zijn in nieuwe oplossingen. Vaak zien we echter dat het gebruik van de reeds beschikbare oplossingen geoptimaliseerd kan worden. Regelmatig zien we dat technische en organisatorische processen ervoor zorgen dat een tool niet optimaal werkt. Een nieuwe tool zal dit niet oplossen, en lossen we dit eerst met elkaar op. We focussen dan op de actiepunten die direct resultaat opleveren en schuiven zo de investeringen in nieuwe oplossingen naar achteren.

Wil jij weten of je nog werkt met de juiste MarTech systemen? Neem dan contact met ons op.

Meer nieuws