Een persoonlijke welkomstcampagne

Bruna

Leestijd 5 min.

Bruna is marktleider op het gebied van boeken, tijdschriften, dagbladen en wenskaarten, en één van de grootste aanbieders op het gebied van papier- en schrijfwaren, cadeaus, tabak, staatsloten en schoolartikelen. Naast aankopen in de fysieke winkels is het mogelijk online artikelen te kopen via de webshop van Bruna. E-mail helpt hierbij om het aantal aankopen via de webshop te bevorderen.

De vraag vanuit Bruna was: ‘Hoe kunnen er vanuit e-mail meer kliks naar de website van Bruna gegenereerd worden en uiteindelijk leiden tot meer omzet?’.

Meer kliks vanuit e-mail naar de website met meer omzet als eindresultaat.

Een hartelijk en persoonlijk welkom met een welkomstcampagne waarin aandacht wordt gegeven aan persoonlijke interesses.

311,5% meer omzet in de eerste 6 weken van de campagne.

Door nieuwe ontvangers eerst beter te leren kennen én kennis te laten maken met Bruna wordt een hechte relatie gecreëerd, wat resulteert in een hogere engagement en minder afmeldingen.

De welkomstcampagne

De ervaring leert dat de conversie toeneemt als er meer gegevens (interesses) beschikbaar zijn. Deze gegevens kan je achterhalen wanneer je een relatie opbouwt.

Een relatie opbouwen doe je vanaf het eerste contact. Voorheen ontving de inschrijver alleen een standaard bedank e-mail. Daarom heeft Add to Favorites voorgesteld om een welkomstcampagne op te zetten waarbij aandacht wordt geschonken aan de interesses van de ontvangers.

De nieuwe welkomstcampagne zorgt voor meer trouwe klanten en een hogere conversie.

Jamie Krieger, E-mail marketeer bij Bruna
Welkomstcampagne Bruna

Doelgroep

Alle websitebezoekers die zich inschrijven voor de nieuwsbrief op de Bruna website.

Het eerste contact

De aandacht trekker – pop-up
Wanneer je de website van Bruna bezoekt wordt het eerste contact gelegd. Een websitebezoeker is een potentiële koper en is daarom mogelijk geïnteresseerd in een korting. Een pop-up verschijnt daarom op de website met de vraag of je je wilt inschrijven voor de nieuwsbrief van Bruna. Je ontvangt dan direct een kortingscode, zodat je geen verzendkosten betaald.

Voorbeeld pop-up op website Bruna

E-mail 1 – Je inschrijving is gelukt!
Bruna heet haar ontvangers direct een hartelijk welkom door een cadeautje te geven.

Deze e-mail bevat:

  • Een spontane, grappige en hartelijke boodschap.
  • Het cadeautje: gratis verzendkosten.
  • Sturing door middel van pijltjes naar boeken toe om de ontvanger op ideeën te brengen.
Voorbeeld e-mail 1 – Kortingscode voor een gratis verzending

Relatie opbouwen

E-mail 2 – Zullen we elkaar beter leren kennen?
Er bestaat natuurlijk de kans dat websitebezoekers zich alleen inschrijven voor de kortingscode en zich daarna direct weer uitschrijven. De kunst zit ‘m daarom in het snel kennis maken met de nieuwe ontvangers om de e-mails daarna persoonlijker te maken en de interesse te behouden. Daarom ontvangt iedereen direct na de eerste dag van inschrijving een verrijkingsmail.

Deze e-mail bevat:

  • Een grappige verwijzing naar ontbrekende data, zoals een voornaam: ‘Beste [hier vullen we graag je naam in],’.
  • Korte, krachtige en informele boodschap.
  • Duidelijke call-to-action in de vorm van een opvallende button (blauw) met een directe en vlotte boodschap: ‘laten we kennismaken>>’.
  • Duidelijke navigatie (menubalk) naar de genres. Mogelijkheid tot snel en gemakkelijk contact opnemen met Bruna via verschillende kanalen.
Voorbeeld e-mail 2 – Verrijkingsmail
Voorbeeld landingspagina – vanuit verrijkingsmail

E-mail 3 – Gratis bezorging en altijd een winkel in de buurt
Nu Bruna meer weet over de ontvanger is het tijd om ook iets meer informatie weg te geven over zichzelf. Waarom zou iemand eigenlijk bij Bruna moeten kopen? Dat is precies waar Bruna antwoord op geeft in deze e-mail!

Deze e-mail bevat:

  • USP’s van Bruna, zo weet je dat je bij Bruna goed zit.
  • Uitleg van het assortiment, zodat je weet wat je bij Bruna kunt kopen. Lekker makkelijk, want dan hoef je dat niet zelf uit te zoeken.
Voorbeeld e-mail 3 – Waarom Bruna?

Relevant zijn

E-mail 4 – Deze boeken mag je niet missen
De aandacht van de ontvangers moet je zien vast te houden. En wat anderen interessant vinden, vind jouw ontvanger wellicht ook interessant. Daarom wordt er in deze e-mail voorgelegd wat jouw ontvanger niet mag missen.

Deze e-mail bevat:

  • Sociale bewijskracht: actuele bestsellers gekocht door andere leesliefhebbers.
  • Inspelen op gevoel: zorg dat je over de bestsellers mee kan praten.
  • Duidelijke call-to-action in de vorm van een opvallende button (blauw) met een directe en vlotte boodschap: ‘laten we kennismaken>>’.
  • Mooi meegenomen: de actuele bestsellers worden gratis verzonden. Concrete voorbeelden van de bestsellers.
Voorbeeld e-mail 4 – Bestsellers

E-mail 5 – Vind jij deze boeken leuk?
Na al een paar contactmomenten is het tijd te laten weten dat Bruna de ontvanger daadwerkelijk heeft leren kennen. Het is tijd om boeken voor te stellen waarvan Bruna denkt dat die ene ontvanger ze leuk vindt.

Deze e-mail bevat:

  • Boeken die voorgesteld worden op basis van eerder vertoond klikgedrag van de ontvanger.
  • Heb je niet eerder geklikt in de e-mails? Dan worden alle genres getoond.Topboeken waarvan de ontvanger ze mogelijk leuk vindt omdat anderen ze ook leuk vinden.
Voorbeeld e-mail 5 – Bestsellers

Een verbluffend resultaat!

De welkomstcampagne is een enorm succes. In 6 weken tijd zijn deze resultaten behaald:

  • 311,5% meer conversie over de gehele campagne.
  • 234,6% meer conversie in de vergelijking tussen de oude bevestigings-e-mail (oude situatie) en de eerste e-mail binnen de welkomstcampagne (nieuwe situatie).
  • Binnen 4 weken heeft de campagne zich terugbetaald.
  • Meer waardevolle data (interesses) over de ontvangers zijn verkregen. Zo worden opvolgende e-mails buiten de welkomstcampagne nog waardevoller!
  • Uit de eerste cijfers lijken de contacten die uit de welkomstcampagne komen ook actiever te zijn in opvolgende contactmomenten in vergelijking met contacten die niet uit welkomstcampagne komen.

En hoe nu verder?

De campagne is volledig geautomatiseerd, dus in feite heeft Bruna er geen omkijken meer naar. Maar Bruna wilt natuurlijk verbeteren! Een tipje van de sluier kan alvast toegelicht worden:

Bruna ontwikkelt zich steeds meer op het gebied van dynamisch gedrag (klikgedrag wat een ontvanger toont) en kan op deze manier steeds relevanter communiceren met haar ontvangers. Bruna sluit dan ook niet uit dat gedrag van websitebezoekers steeds meer wordt meegenomen in haar campagnes, waardoor de e-mails steeds relevanter worden.

Schrijf je in en ervaar zelf
Vanwege de persoonlijke e-mails die Bruna stuurt is er des te meer reden om je aan te melden op de nieuwsbrief!
Want Bruna weet hoe ze jou echt goede e-mails moet sturen. Schrijf je hier gelijk in op de nieuwsbrief… En ja, dan ontvang ook jij jouw korting!

Meer succesverhalen