Liefde op het eerste gezicht?

Add to Favorites

Leestijd 6 min.

Om relaties en prospects te inspireren wilden we een ludieke campagne bedenken met de steekwoorden: hoge mate van interactie, vernieuwen en verrassen.

Hogere engagement door middel van een ludieke marketingactie rondom Valentijn.

Geautomatiseerde campagne via verschillende kanalen waarbij deelnemers designs van elkaar kunnen beoordelen.

Uniek open rate van 42,9% en unieke CTO van 45,7% met veel leuke reacties!

Het startmoment van de lancering van de campagne vervroegen.

Swipen maar!

Tinder, je kent het vast wel. Een datingapp waarmee je in contact komt met mensen in je omgeving. Het principe is eenvoudig: swipe naar rechts als je iemand leuk vindt, naar links als je iemand over wilt staan. En vindt iemand jou ook leuk? Dan is er een match!

Het principe van Tinder is natuurlijk ook in te zetten op andere gebieden. Wat dacht je van het beoordelen van e-maildesigns?

Geautomatiseerde Valentijnscampagne
Wij zijn benieuwd wat andere marketeers vinden van de designs van onze klanten. Voor Valentijnsdag hebben wij een app ontwikkeld waarmee onze klanten en prospects 10 verschillende designs konden beoordelen. De deelnemers konden naar rechts swipen als ze het design mooi vonden, naar links als ze het design over wilden slaan. En vond je elkaars design mooi? Dan was er een match!

De volgende designs konden worden beoordeeld:

 

Echt een leuke originele actie met nog eens een aantal voordelen voor ons zelf, complimenten!

Bol.com

Doelgroep

De deelnemers zijn onder te verdelen in twee segmenten:

1. Relaties waarvan het design beoordeeld kan worden.
2. Relaties en prospects waarvan het design niet beoordeeld kan worden.

De Valentijnsmail

Onze relaties en prospects ontvingen op 14 februari een e-mail waarbij ze geteased werden om mee te doen aan onze Valentijnsactie.

Inhoud Valentijnsmail

  • Een e-mail waar het thema ‘liefde’ vanaf spat!
  • Mensen moesten blij worden van de e-mail.
  • Focus op klikken naar de app.
  • Geen afleiding: weinig tekst. Kort en krachtig.
  • Teaser om mee te doen d.m.v. verleidende teksten en aantrekkelijk design.
  • Verschillende boodschap per doelgroep.

 

Valentijnsmail

De app
Vanuit de e-mail werd je doorgestuurd naar de app. In de app konden de deelnemers interactief door de designs swipen. In de screencast kun je zien hoe het werkt:

Op persoonsniveau werden de beoordelingen weggeschreven in de database. Op basis van de data werden de bedrijven met elkaar gematched.

De matchmail & sms

De match
Een week later verstuurden we een e-mail met matches en beoordelingen naar de deelnemers. De matches werden in de database aan elkaar gekoppeld en automatisch getoond in de e-mail.

Inhoud Matchmail

  • Design in lijn met Valentijnsmail.
  • Boodschap: bedankt voor deelname.
  • Overzicht van de matches.
  • Beoordelingen op een rij.
  • Call-to-action naar de landingspagina met meer informatie over de designs.
  • CloseAlert voor het verzamelen van feedback over de Valentijnsactie.

 

Matchmail

SMS
Om de attentiewaarde te verhogen ontvingen de deelnemers tegelijk met de Matchmail een sms. De inhoud van de sms was dat er Valentijnsboodschap op de ontvanger stond te wachten.

Sms boodschap

Learnings

Testen, testen, testen
Er waren veel scenario’s waar we rekening mee moesten houden. Vooraf hebben we meerdere scenario’s uitgeschreven en deze hebben we gebruikt bij het testen. Zo hebben we niet alleen op verschillende devices en e-mailclients getest, maar ook op verschillende scenario’s bij het deelnemen.

Het resultaat mag er zijn
Naast de vele leuke reacties die we kregen, mogen de unieke opens en kliks er ook wezen. Ontvangers vonden het een ludieke actie, het werd zeer gewaardeerd en de betrokkenheid was erg hoog. Een resultaat om trots op te zijn!

Opens & kliks

42,9%
45,7%

Bij iedere campagne trekken we learnings voor de toekomst. Een learning van deze campagne is het verzendmoment dat met een week vervroegd moeten worden. Onze verwachting is dat dit het openpercentage gaat verhogen, omdat er op Valentijnsdag veel concurrentie is in de inbox.

Over Add to Favorites

Wij zijn een energiek bureau met een duidelijke drive: het beste voor je klant. Door slimme, persoonlijke en geautomatiseerde campagnes op basis van (gedrags)data full service te ondersteunen, zorgen we voor meer loyaliteit en meer conversie. Het resultaat is effectief klantcontact. Persoonlijke communicatie die de relatie met klanten steeds waardevoller maakt.

Meer succesverhalen