Gedragsgedreven campagne zorgt voor hogere conversie

Diabetes Fonds

Leestijd 5 min.

Sinds 2015 werkt Add to Favorites nauw samen met het Diabetes Fonds om klantcontactprogramma’s te professionaliseren. De initiële vraag vanuit het DFO aan ons was om een welkomstcampagne te bedenken en te realiseren.

Na onze inventarisatie en de gezamenlijke sessie met het Diabetes Fonds zijn we tot de conclusie gekomen dat het “slimmer” was om eerst de pijlen te richten op de mensen die brochure(s) aanvragen. Enerzijds omdat de instroom vele malen hoger was dan voor de inschrijving van de nieuwsbrief. En anderzijds omdat het benaderen van deze mensen een gerichtere stap was naar meer conversie.

Dankzij deze gedragsgedreven campagne nemen donaties toe. Ook stijgt de verkoop van het kookboek ‘Zin in lekker eten!’

Meer betrokken donateurs

Hoe kunnen wij niet alleen tijdens acties, maar verspreid over het hele jaar meer mensen bij het Diabetes Fonds betrekken? En – daaropvolgend – meer financiële steun realiseren? Met deze vragen benaderde het Diabetes Fonds in 2015 Add to Favorites.

Add to Favorites ontwikkelde een doorlopende gedragsgedreven campagne. Een van de onderdelen daarvan is het opzetten van een gedragsgedreven funnel. Met als doel: het aantal gerichte websitebezoekers dat daarna overgaat tot een donatie, of de aankoop van het kookboek ‘Zin in lekker eten!’, verhogen.

Positief verrassen

De campagne voor het Diabetes Fonds vestigt de aandacht niet op doneren, maar op betrokkenheid. Nadat iemand vanuit eigen initiatief een van de brochures van het Diabetes Fonds heeft gedownload, krijgt hij kort daarop – ongevraagd – een tweede brochure gemaild. De inhoud ervan sluit aan bij het onderwerp van de eerste brochure. En daarmee bij de interesse van de bezoeker.

De ontvanger krijgt de tweede brochure ‘cadeau’ en is positief verrast. Waarna nog een aantal contactmomenten volgt. De campagne bouwt de relatie met de brochureaanvrager zorgvuldig op. Afsluitend volgt de vraag een donatie te doen of het kookboek aan te schaffen. De vraag is: Zien wij het effect van deze campagne terug in de resultaten?

Hogere conversie

Over een meetperiode van vier maanden bleek de conversie verhoogd. Na het downloaden van de eerste -zelfgekozen- brochure lag de conversie op 4,4%. Na het downloaden van de tweede -niet zelfgekozen- brochure steeg deze conversie met 3,5% naar 7,9%.

Waar loopt jouw doelgroep voor warm?

Wil je weten waar jouw doelgroep voor warmloopt? En hoe je op basis van die kennis een positieve houding en betere resultaten realiseert? Neem contact met ons op! Dan bespreken we vrijblijvend de mogelijkheden.

Over het Diabetes Fonds

Het Diabetes Fonds vindt dat iedereen een gezond leven verdient zonder diabetes en de complicaties ervan. Het Diabetes Fonds wil Nederland gezonder maken en diabetes genezen. Enerzijds door wetenschappelijk onderzoek te financieren naar betere behandelingen, genezing en complicaties van diabetes type 1 en type 2. Anderzijds door de gezonde keuze makkelijker te maken. Het Diabetes Fonds richt zich de komende jaren op vermindering van de suikerinname en samenwerking met partners.

Meer succesverhalen