Het gras wordt steeds groener bij uw collega

Reed Business Information - Boerderij.nl

Leestijd 5 min.

Veel bedrijven hebben inactieven waar nog een goudmijn ligt aan potentiële klanten. Toch wordt er vaak nog geen aandacht aan besteed. Maar waarom eigenlijk niet? Het is algemeen bekend dat het behouden van klanten goedkoper is dan het werven van nieuwe klanten. De inactieven van je database dreigen bij je weg te gaan terwijl deze slapers ook wakker kunnen worden geschud door ze te laten weten wat ze missen.

Boerderij.nl, een merk van Reed Business Information, besloot om wel aandacht te geven aan deze ontvangers. In eerste instantie in de vorm van een pilot. Deze zouden door middel van e-mail weer gereactiveerd moeten worden en uiteindelijk omzet moeten opleveren.

Inactieven gebruikers die 3-6 mnd geen activiteit hebben vertoond reactiveren.

Een geautomatiseerd proces waarbij initiële e-mails en reminder e-mails verstuurd werden. Door middel van beïnvloedingstechnieken werd de ontvanger aangespoord tot actie.

Deze campagne heeft enorm hoge resultaten behaald in zowel de reactivatie van inactieven als de abonnementen die daarbij zijn afgesloten.

Deze campagne bewijst dat er veel resultaten te behalen zijn wanneer campagnes bedacht worden gericht op gedrag van de ontvanger en niet vanwege bijvoorbeeld een marketingkalender.

De geautomatiseerde reactivatie campagne

De doelgroep bestond uit gebruikers van Boerderij.nl, die 5-6 maanden geen activiteit vertoond hadden (niet ingelogd op boerderij.nl, geen gebruik van diensten gemaakt en/of geen leesgedrag vertoond).

  • Segment 1: 5-6 maanden inactief
  • Segment 2: 3-4 maanden inactief
  • Segment 3: 1-2 maanden inactief

De 2 e-mails: Keep it simple

  • Initiële e-mail: boodschap → “Het gras wordt steeds groener bij uw collega” → je collega wordt steeds slimmer.
  • Reminder e-mail: boodschap → Je collega’s maken wel gebruik van Boerderij.nl en de voordelen die je krijgt als je weer actief wordt (sociale bewijskracht).

De e-mails bevatten geen sfeerbeelden om de ontvanger niet af te leiden van de boodschap.

Initiële e-mail

Testen om te beïnvloeden
1. Tests tussen de verschillende segmenten: test welk segment het makkelijkst te reactiveren is.
2. Het effect van een opvolg e-mail: het effect van een reminder e-mail.
3. Beïnvloedingstechnieken Gaze cueing en Cialdini: sturing door kijkrichting, autoriteit en de invloed van verschil in buttonkleur

100% conversie

Deze campagne heeft enorm hoge resultaten behaald in zowel de reactivatie van inactieven als de abonnementen die daarbij zijn afgesloten. Dit maakt 100% conversie aangezien deze contacten anders nog steeds zouden slapen en niets hadden opgeleverd.

  • Kosten van de campagne zijn direct terugverdient tijdens de pilot
  • 15,81% van de inactieven is gereactiveerd
  • Aanzienlijk deel daarvan heeft ook een abonnement afgesloten

De inactieven zijn goud waard

Deze campagne heeft bewezen dat er daadwerkelijk erg veel gehaald kan worden uit de inactieven. Met een kleine investering kan een geautomatiseerde campagne worden opgezet en kan er nog meer omzet behaald worden.

Meer succesverhalen