Marketing pressure, hoe vind je de balans?

Niet te veel en niet te weinig

16 november 2017

Marketing pressure is het aantal communicatie-uitingen dat je naar een klant stuurt binnen een bepaalde periode. Je wil natuurlijk dat jouw boodschap zo goed mogelijk blijft hangen. Zowel te veel als te weinig communiceren met je klanten kan een negatief effect hebben. Maar hoe vind je hierin de perfecte balans? Dat doe je door grenzen te stellen.

Vier factoren voor een uitgebalanceerde marketing pressure

Aan de hand van vier factoren zorg je voor een uitgebalanceerde balans: frequentie, de klantervaring, relevantie en segmentatie.

1. Optimale frequentie
In de grafiek hieronder zie je een voorbeeld van het effect dat de hoeveelheid communicatie-uitingen op de effectiviteit van je campagnes heeft.

Optimale frequentie marketing pressure
Wanneer je geen of 1 uiting verstuurd naar klanten, worden deze te weinig betrokken en dit zorgt voor een lage effectiviteit. Klanten die 2 tot en met 6 uitingen ontvangen hebben een optimale frequentie, bij deze groep zijn campagnes effectiever. Klanten die 7 of meer uitingen ontvangen ervaren een te hoge druk, hierdoor zijn je campagnes niet meer effectief.

2. Klantervaring
Het is belangrijk om na te gaan hoe klanten marketing pressure ervaren. Daarvoor kijk je naar het hoeveel uitingen klanten zich herinneren over de afgelopen periode ten opzichte van de uitingen die je hebt gestuurd. Je kijkt dus niet naar het aantal uitingen dat naar een klant is verstuurd maar naar de klantervaring

3. Relevantie
Zorg voor relevante communicatie, hierdoor wordt de marketing pressure namelijk lager ervaren door klanten.

4. Segmentatie
Relevantie is natuurlijk erg persoonlijk, wat voor klant A relevant is hoeft niet relevant te zijn voor klant B. Bedenk dus goed of je boodschap wel interessant is voor de doelgroep.

Hoe herken je ineffectieve campagnes?

Laten we dieper ingaan op de optimale frequentie. Zowel te veel als te weinig communicatie kan zorgen voor ineffectieve campagnes. Dit kun je herkennen in:

Voorbeeld minimale grens
Je hebt een contract afgesloten, vervolgens doorloop je een fijne welkomstcampagne waardoor je met een goed gevoel klant wordt. Dan wordt het stil, heel stil. Zodra je contract bijna afloopt, dan nemen ze weer contact met je op om je contract te verlengen. Het is heel doorzichtig dat ze geen relatie aan willen gaan en alleen uit zijn op je geld.

Voorbeeld maximale grens
Je bent aan het afrekenen en aan de kassa wordt gevraagd of je je wil aanmelden voor de nieuwsbrief zodat je de nieuwste aanbiedingen kan volgen. “Prima: handig!” Binnen een week heb je al 3 nieuwsbrieven ontvangen. Je merkt dat ze toch wel veel e-mails verzenden. Een dag later komt er weer een nieuwsbrief binnen, dan ben je het beu en meld je jezelf af voor de nieuwsbrief.

Zelf aan de slag

Tot slot nog een mini-handleiding om met marketing pressure aan de slag te gaan.

Stap 1: bepaal de minimale en maximale grenzen
Door het aantal uitingen testen en klanten te enquêteren.

Stap 2: maak een campagnekalender
Zorg dat jouw klanten de voor hen belangrijkste campagnes ontvangen.

Stap 3: implementeren in een lopende campagne
Zorg dat marketing pressure een selectiecriterium binnen je campagnes wordt.

Daarnaast adviseer ik om klein te beginnen. Start bijvoorbeeld met het kanaal e-mail. Dit is goed meetbaar en je kan relatief makkelijk selectiecriteria aanpassen. Vervolgens kun je stapsgewijs kanalen toevoegen: SMS, telemarketing, post, push notificaties, Facebook Ads, bannering en alle andere communicatiemiddelen die je gebruikt.

Meer nieuws